Hudba v rádiu – včera intuice, dnes průzkumy

perex_vyber_hudby20 LET SVOBODNÝCH MÉDIÍ – Blíží se 20. výročí „sametové revoluce“. Web RadioTV se ve volném seriálu článků a textů pokusí připomenout některé věci, které se za tu dobu změnily k nepoznání. Samozřejmě, že se budeme věnovat mediální scéně. Dnes přinášíme pohled na vývoj hudební dramaturgie v československých (následně českých a slovenských) rádiích. Pokud srovnáte svět českých nebo slovenských rádií dnes a před dvaceti lety, zjistíte, že se rozhlasový trh hodně proměnil. To, co je v západní Evropě téměř dvě desetiletí vnímáno jako naprostý standard, k nám dorazilo až v novém miléniu. Mozek hudebního dramaturga nahradily průzkumy, hudební testy a zobecnění přání posluchačů. Změnil se i přístup rozhlasových managerů k programovým otázkám, a komerční rádio se čím dál více řídí ověřenými metodami nežli citem a intuicí.

Rok 1990 – objevená svoboda, rádia jsou „cool“

Na úvod se přenesme v čase do roku 1990, kdy v České republice začal vysílat první tucet soukromých rádií. Tehdy šlo o objevenou svobodu na obou stranách společné federace, a světlo světa uzřelo několik zajímavých počinů. Všechny stanice ale měly jedno společné – hrály úplně bezmyšlenkovitě podle tehdejšího vkusu a intuice. V mnoha případech byla hudba doménou jednoho dramaturga, který měl za sebou praxi DJ-e, v některých rádiích se ale na hudební dramaturgii podílelo víc lidí – kromě standardního denního proudu totiž všechna rádia nabízela ještě specializované a žánrové pořady a další prvky.

Tehdejší rádia by se dala označit za „cool“ v tom smyslu, že nabízela opravdu rozmanitý program – žánrovou všehochuť. Kvalita rádií se tehdy měřila programovou nabídkou a rozmanitostí struktury. Čím více zajímavých relací, čím rozmanitější vkus, tím více nadšených posluchačů. Platilo to teoreticky a prakticky, některé stanice se tím ale řídí dodnes. Třeba říct, že v poslechovosti jsou to většinou ty méně úspěšné.

Základním problémem všeobecného hudebního formátu je totiž fakt, že není určen pro vyprofilovanou posluchačskou skupinu. A jak se postupem času vyvíjel rozhlasový trh, posluchač začal být náročnější. Nestačilo mu, že všechna rádia hrají rozmanitou hudbu, nebral v potaz, že někdo dokáže namixovat hudební proud a pořadí skladeb zajímavěji nebo víc přesvědčivě, nebo že má k dispozici kvalitnější zvukový obal. Průzkumy ukázaly, že posluchač požaduje něco víc – jasnější profil daného produktu. Tak, jak se dnes mluví o médiích „na přání“, podobným způsobem se tehdy začalo uvažovat i o větším vzájemném odlišení rádií.

hudebnidramaturgRok 2000 – rádia jsou trendy, zvyšuje se hodnota názoru posluchače

Před devíti lety začala rádia postupně opouštět intuitivní hudební plánování založeném na zkušenostech a vkusu hudebního dramaturga, a začala se i u nás rozvíjet samostatná „věda“ hudebního plánování. Ta spočívá ve stanovení přesných zásad, které dávají do popředí hodnotu názoru posluchače – ne však jednoho, ale kritické masy, kterou rádio potřebuje pro úspěšný rozvoj. Jednoduše lze tento přístup vyjádřit větou – Nehrajeme to, co se líbí nám, ale to, co se líbí našim posluchačům.

Jak získat ty posluchače? Nejdříve si musí management stanice podrobně prozkoumat trh a určit příležitosti na trhu. Čím více „děr“ na trhu objeví, tím lepší výchozí pozici může získat. Každá „díra“ má své specifika a potenciál. Za díru lze považovat to, když je nějaká dostatečně velká skupina obyvatel nedostatečně „obsloužena“ nynější nabídkou stanic. Podle toho se pak dá stanovit formát rádia se zaměřením na přesnou cílovou skupinu. Následně se nastavuje marketing, značka a komunikace rádia. Celý program je pak přizpůsobený těmto pravidlům a z reproduktorů se vine program přesně zacílený podle požadavků dané cílové skupiny.

Samozřejmě, nikdy nelze vyhovět všem, ale o účinnosti tohoto postupu není pochyb. Když slovenské Rádio Expres v roce 2001 jako první tamní rádio zavedlo průzkumy prověřený formát, během dvou let se dostalo z pozice outsidera na lídra celého trhu. Dnes si udržuje důstojný odstup od všech konkurentů včetně kdysi dominantního prvního programu Slovenského rozhlasu. Podobný postup kdysi jako jedna z prvních použila i Evropa 2, a rovněž si tím výrazně pomohla.

Zatímco intuicí může celoplošné rádio získat desetitisíce až statisíce posluchačů, díky průzkumům jich mohou být miliony v závislosti od velikosti trhu. Nicméně, každé rádio se musí těmi pravidly přesně řídit, a musí počítat i s výraznými investicemi do marketingu a reklamy.

Rok 2010 – hudba v rádiu je v rukou posluchačských mas

Tím se zároveň dostáváme k roku 2010 a blízké rozhlasové budoucnosti. Postupně se průzkumné metody rozšiřují i do regionů, a lze tedy říct, že hudba v rádiu se opravdu dostává do rukou posluchačů – přesněji posluchačských mas. Rádio hraje jen hudbu, která je prověřená na vzorku několika stovek cílových posluchačů, a tento trend přechází z pozice konkurenční výhody na naprosto standardní postup téměř u všech stanic. S investicemi do průzkumů a formátové profilace pak musí počítat každý nový subjekt na trhu, jinak by neobstál v existující konkurenci. Pro posluchače to přináší výhody protože dříve nebo později se vyčerpají možnosti nejatraktivnějších formátů a nová rádia budou muset vsadit i na méně otřelé hudební profily, co se ostatně už děje.

I budoucí digitální svět většinu rádií od základů promění. Získat a udržet si posluchače s jedním konkrétním programem bude stále těžší, a proto bude většina existujících stanic nucena budovat doplňkové hudební programy, aby mohla kumulovat větší počet rozdílně orientovaných posluchačských skupin. Vytříbené formáty, které známe z internetových rádií, se postupně dostanou i do terestrických rádií – po úspěšném zvládnutí digitalizace.

Ilustrace: RadioTV; Petr Novák

Autor článku:

Komentáře (4)

  1. Jaromír Merhaut

    Přesné součty nepřesných čísel plus snaha o otočení příčin a následků – a důsledkem je nasládlá éčková melasa, hřeznoucí z repráků. Směšné až k pláči. A všem těm kanálům, stokám, velí Produkti vlastních produktů.

  2. apeiron

    Dobrá a kvalitní regionální rádia která vznikla počátkem 90 let byla postupně zlikvidována a nahrazena uniformními šedými a nezajímavými sítěmi jako Hitrádio FM,Fajn Rádio apod.ze kterých se vytratila právě ta žánrová rozmanitost počátku 90 let,protože všechna rádia hrají to samé .K tomu ještě vznikly naprosto otřesné celoplošné stanice Impuls a F1,jejichž profil je někde mezi středním proudem a oldies.Stejný profil používají i rádia Hey a Blaník která získala své vysílače na úkor regionálních stanic- denně ty stejné nejohranější postarší a staré české a zahraniční skladby.
    Dle článku autora to vypadá tak,že počátkem 90 let tu byl rádiový chaos,a teprve teď jsme dospěli do rádiového ráje,neboť rádia jsou v rukou mas.
    Můj názor je přesně opačný,protože právě svou masovostí rádia velmi utrpěla na kvalitě,a hlavně se oproti 90 létum díky slučování rádií do sítí velmi zúžil výběr jak stanic tak žánrů na FM.Dnes defacto můžete mimo Prahu(tam mají alespoň dobrá rádia jako Radio 1,Ethno,Expres,Rock Zone,Beat) naladit pouze celoplošky hrající oldies a střední proud, nebo výše zmíněné sítě hrající pop a dance.A ktomu pouze někde, jednu rockovou stanici….
    Také vzpomínám na 90 léta a rádia co v komentáři jmenuje tenisak,dále pak na Golem,Zlatá Praha nebo tady na severu čech na ústcký Radioklub,liberecký Triangl…Vše je pryč a zbyl tu jen hnus …

    1. Jose

      Já to vidím přesně opačně. Je sice pravdou, že se po zemi rozteklo Hitrádio, Fajn rádio a Blaník. To je nepopiratelný fakt. Také je pravdou, že stanice jako Frekvence 1, Evropa 2 a Impuls nikomu nic nepřinesly. To je taky nesporný fakt. Ale není fakt, že vše v 90. letech bylo OK. A teď je vše zcela špatně. Je to, jak kde. A u nás ve městě, je to přeně naopak. Tedy Radio Contact vysílá úplně ty shodné sračky, co vysílalo v 90.letech. Nehlo se ani o milimetr. Naopak bylo zdvojeno. Přibyla zcela totožná, další sračka, s jménem Dobrý den. Takže tuplovaně. K ničemu, takový lokální, nesmyslný kočkopes. Přestalo prudit Euro K, což je zajisté dobře a žádná škoda ho. Ano byl zničen jablonecký Triangl, toho je bezesporu škoda. Ale Country rádio zůstává stejně nedostupným, jako bylo tehdy. RADIO 1 zůstává stejně nedostupným, jako bylo tehdy. Ale, co se změnilo. Přišel k nám BEAT. Takže je to lepší. Je tu jedna stanice. Před tím nebyla žádná. Takže úvaha p.Jerryho Pohasky o tom, že začínají vznikat DOBRÁ RADIA nikoli Dobré dny. Je správná. Jak sám píšeš v Praze vzniklo Rock Zone. Ještě později i Ethno rádio. Ano, ale to je v Praze. Dobře, ale v Mostě vzniklo GAMA RADIO. Ano v Plzni byla zničena Blaníkem, Karolína a v Budějovicích, Eldorádio. Ale na jihu se nedali a vzniká tam SAMSON ! Oldies rádio proniká do Tábora, tedy Blaník tam přestává hostovat na jejich vysílači. Takže nedá se říci v zcela žádném případě, zlatá 90.léta v českém vysílání na FM. Právě naopak. Ono ostatně i to Country rádio má místo 4 vysílačů těch vysílačů nyní 6. A Beat jich má 21 ! Takže naopak, já si myslím, že právě v 90.letech to bylo úplně to nejhorší a musel se používat satelitní přijímač aby si bylo možné pustit rádio alespoń nějaké ze zahraničí, když se žádné české nedalo v oblasti poslouchat a ta, co se dala hrála v Praze nebo Brně a jinde. Protože ty i tenisák jmenujete pražská rádia, tedy Golem, Collegium, R.I.O., Zlatá Praha. To hrálo v Praze, nehrálo to jinde. Z Kobry ostatně je Classic FM, což je dál dobrá stanice. No a to, že Echo krachlo na SV. Vždyť tam nikdo není mimo dvou stanic ČRo a Country rádia nevysílá. A ČRo teď vypne i KV i DV. Je to drahý a k ničemu. Samozřejmě k tomu, že je to teď u nás lepší nepřispěly ony Impulsy, F1 a E2 ani ta Fajrádia a Hitrádia a Blaniky. Ale přispěl k tomu Beat, Gama rádio, Ethno rádio a přispěje i Samson a to v 90.letech nebylo. Takže se opravdu začínají stanice profilovat a asi už přišly někteří na to, že je všechny střední proud neuživí. Takže zatím co ty souhlasíš evidentně s počátkem článku a nesouhlasíš se závěrem. Já souhlasím se závěrem a nesouhlasím s počátkem. 90.léta podle mne vypadala tak, že odevšad vylezlo plno amatérů z SSM a všichni hurá, máme svobodné rádio. A 95% z nich vyřvávala dennodenně zhovadilosti od Vondráčkové, protože je v tom SSM, nic jiného nenaučili, takže každé mělo jiný název a jiného majitele a jiný program, který byl, ale defakto naprosto stejný, jako u souseda. Takže já osobně žádnou idealizací 90.let netrpím. Spíše naopak. Myslím si, že to byla ta největší doba temna. Některých rádií z té doby je věčná škoda. Jako třeba rádia Hády v Brně. Ale to v Liberci chytit nešlo. Tady lidi opruzoval Contact a Euro K. Dnes je opruzuje ten samý Contact a k tomu Dobrý den. Takže ono je to opravdu, jak kde. Některých je opravdu moc velká škoda, ale není jich tolik. Naprosté většiny z nich prostě žádná škoda není. Byl tam opruz už tehdy a je tam opruz i dál. Jen to patří dnes třeba stejné firmě. Dnes zde hraje Beat a lze FM používat, sice pro jednu stanici, ale lze. To v 90.letech nešlo. Otázka Hey, je pak samostatnou otázkou. Hey, česky a nej, to Hey Sever, to byl tedy doopravdy jeden z nejhorších opruzů v ČR. Ovšem na Moravě vysílalo Hey, poctivý rock, které šlapalo na paty Beatu. Nyní došlo k jakémusi polosjednocení na program Hey, rockové hity, to můžeš. Ten moravský se sice i nadále liší a je několikrát lepší, toho českého. Nic méně i to Hey Čechy nyní dovede odehrát dobrou písničku. Sice se opakují velmi často, sice neví převážně o čem mluví a sice jsou mezi tím naflákané i neuvěřitelné hovadiny. Ale jsou tam i dobré věci, ve větší míře. Takže v podstatě, v případě výpadku Beatu nebo jeho nedostupnosti někde, kde má horší signál, si je vedu, už jako prvního, možného a snesitelného náhradníka, dokud se zase signál Beatu neobnoví. A takovou možnost jsem v 90.letech také neměl.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .