Frekvence 1 lídrem trhu; co se děje na Helaxu?

Poslední výstup MediaProjektu coby společného průzkumu čtenosti tisku a poslechovosti rozhlasu přinesl několik zajímavých informací. Konečně se vyjasnila pozice lídra, potvrdily se dlouhodobé úspěchy starších formátů a jako hvězdy zazářilo ostravské Radio Helax. Ještě více než čerstvé výsledky broadcastery a agentury zajímá jiná otázka – co přinese nový průzkum poslechovosti RadioProjekt?

Lídr je konečně jasný

Čerstvý výstup průzkumu poslechovosti – MediaProjekt II.-III.Q 2005 (podrobnosti v článku MediaProjekt: roste Frekvence 1, Helax skokanem roku a v sekci Poslechovost) – konečně přinesl jasnou odpověď na otázku, které rádio je nejposlouchanější. Vzhledem k tomu, že v Česku neexistuje dohoda, který údaj je nejdůležitější, mohly se ještě před týdnem jako nejposlouchanější prezentovat jak Frekvence 1 (s nejvyšším share a weekly reach), tak ČRo 1 – Radiožurnál (nejvyšší daily reach).

Díky úspěchu Frekvence 1 je nyní situace zcela jasná. Frekvence 1 je nejposlouchanější jak z pohledu týdenního zásahu (o 111 tisíc před Radiožurnálem), tak z pohledu denní poslechovosti (o 16 tisíc před Radiožurnálem), i co se tyče podílu na trhu (o 1,4 procentního bodu před Radiem Impuls). Stalo se tak po třech letech víceméně stabilního růstu pod vedením programové ředitelky Báry Tachecí. „Úspěch Frekvence 1 je v hudebním formátu, který stejně jako na Blaníku je přijatelný pro více než polovinu populace. Můžeme se kvůli tomu zlobit, někteří se dokonce i zlobí, ale to je tak jediné, co můžeme. Dalším výrazným prvkem úspěchu F1 jsou osobnosti ve vysílání,“ říká předseda Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka.

O něco méně optimistické výsledky přináší MediaProjekt v poslední době Radiu Impuls, které se od vstupu německého investora pohybuje okolo hranice 800 tisíc DR a 1200 tisíc WR. Nic na tom nemění ani mírný posun k zábavě a intenzivní promo kampaně. Po dlouhém stoupání postihl pokles také Evropu 2. Znamená to snad, že jsou obě stanice se svým programem na vrcholu svých možností? „V rádiu nikdo, nikdy a nikde není na vrcholu svých možností. Na světě není žádný jiný výrobek určený k masové spotřebě, který se dá úplně změnit za noc. Ve Wenzigově ulici č. 4 mají v rámci jednoho mediálního (a zastupitelského) domu velkou potíž. Frekvence 1, Impuls a E2 se nemohou do sebe pustit hlava nehlava,“ tvrdí Zelenka.

Blaník x Čas

Pozitivní zprávy přinesl poslední MediaProjekt také Radiu Blaník, které zaznamenalo historicky nejvyšší poslechovost – 623 tisíc WR a 397 tisíc DR. Naproti tomu Radio Čas proti předchozímu výstupu mírně oslabilo, a to přesto, že rozšiřuje své pokrytí na Olomoucko a Zlínsko. Ukazuje se tedy, že přestože Radio Čas zcela ovládlo Ostravsko a nejbližší okolí, nedaří se mu uspět ve vzdálenějších lokalitách.

Zatímco Blaník kromě svého regionu Praha/střední Čechy bezkonkurenčně vládne Ústeckému kraji (123 tisíc WR) a slušnou pozici má i v Jihočeském kraji (50 tisíc WR – 6. místo), Radio Čas se vzrůstající vzdáleností od Ostravy vliv ztrácí. Ani dva roky po zahájení vysílání se nedostavil očekávaný triumf ve Zlíně (31 tisíc WR – 8. místo) a přestože je na hodnocení ještě brzy, optimistická nejsou ani čísla v Olomouckém kraji (22 tisíc WR – 10. místo).

Předseda APSV Michal Zelenka nabízí vysvětlení tohoto rozdílu v umístění těchto stanic. „Blaník byl od samého začátku umísťován (positioning) jako „mimopražské“ rádio. Když začal vysílat v Praze, Pražáci ho akceptovali. Obráceně by to nejspíš nefungovalo a opravdu neznám případ, kdy to někde fungovalo. Říká se tomu nedostatek lokální identity.“

Co se děje na Helaxu?

Největší šok přinesly ovšem výsledky poslechovosti ostravského Helaxu. Denní zásah stoupl o 41 tisíc proti poslednímu výstupu a o 58 tisíc za půl roku, což dělá nárůst o 150 procent. Týdenní zásah se Helaxu zvýšil o 49, resp. 72 tisíc, což dělá asi 105 procent. Takový vzestup MediaProjekt od konce devadesátých let, kdy startovala právě rádia Blaník a Čas, nepamatuje.

Kde hledat důvody takového růstu? Jde o důsledek alternativního programu nebo jen o „statistický úlet“ MediaProjektu? V době, kdy se program a hudební formát řídí stále více na základě marketingových teorií a nákladných testovacích průzkumů, nabízí Helax hudební směsici popu, rocku a taneční muziky a jeho program je mírně řečeno excentrický. Může jít tedy o signál ze strany posluchačů, že nechtějí jen rádia, která nikoho nenaštvou, ale také stanici, která něčím překvapí.

Uspěch Helaxu si nedokáže vysvětlit ani předseda APSV. „Nevím, co tam dělali a dělají. Je docela zajímavé se podívat na okresní data, ale beztak to nedává moc smysl. Buďto je to „statistická schválnost“, která se čas od času přihodí nebo tam prostě dělají něco dobře,“ uzavírá Zelenka.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .