Michal Pistolas: Radio Zlín jsme naformátovali znovu od základů

Radio Zlín prošlo 5. září zásadními změnami – dostalo kompletně nový zvukový obal, do vysílání se postupně dostane řada nových rubrik a soutěží. Obměnami má projít rovněž moderátorský tým. Neméně důležitou složkou vysílání je hudba.

Prostory Rádia Zlín. Zdroj foto: Google Maps. Autor fotografie: Martin Možnar

Prostory Rádia Zlín. Zdroj foto: Google Maps. Autor fotografie: Martin Možnar

Časté střídání ředitelů programu a změna koncepcí vysílání Radia Zlín se odrazila na výsledcích poslechovosti. V září 2017 nastoupil do čela programu Michal Pistolas, mnohaletý programový ředitel Radia Čas a donedávna moderátor na Hitrádiu Orion. Restart Radia Zlín byl potřebný, dát chce nový ředitel programu jasný směr a vizi. Radio Zlín neovlivní podle Michala Pistolase ani tak nástup Českého rozhlasu Zlín, jako spíše přeformátování rádia Kiss Publikum.

RadioTV: Od 1. září 2017 vedete program Radia Zlín. S jakými pocity opouštíte sever Moravy a vydáváte se na jih do Zlína?

Michal Pistolas: Sever Moravy neopouštím, mám tady rozpracované dlouhodobější projekty. Žijeme naštěstí v době, kdy se dá dělat hromada věcí i na dálku. Navíc je můžu vnímat z širší perspektivy, protože mě nesvazují stěny kanceláře, ve které se člověk postupem času neubrání dojmu, že žije v takové izolované bublině mimo realitu. Ve Zlíně jsem navíc studoval marketingovou komunikaci, takže mám o důvod víc se sem rád vracet.

RadioTV: Uvedl jste, že byste rád restartoval Radio Zlín, jaké máte cíle? Když se podíváme na září 2018, v čem bude Radio Zlín jiné?

Radio Zlín bude mít v prvé řadě svou tvář a všechny své aktivity bude cílit na jasně definovanou skupinu lidí. To se do mého příchodu bohužel nedělo. Hrálo se pro všechny a samotný program pamatoval na děti, pracující, ale i starší ročníky. Takhle to ale nefunguje, což se bohužel odrazilo na číslech. Do roku 2018 hledíme s optimismem. Stále vylepšujeme program, chystáme nový moderní web a ještě letos budeme vysílat ze zbrusu nového studia.

RadioTV: Na jakou cílovou skupinu posluchačů se plánujete zaměřit?

Míříme na mladé lidi ve věku 25-39 let. Přesahy na obě strany jsou možné, ale vysílání i promo cílíme striktně na tuto skupinu posluchačů.

Michal Pistolas, programový ředitel Radia Zlín; autor: archiv Michala Pistolase

Michal Pistolas, programový ředitel Radia Zlín; autor: archiv Michala Pistolase

Ustálila se hudba, máme novou grafiku a jasný brand slogan

RadioTV: V poslední době docházelo ke stagnaci programu, což mělo za následek pokles poslechovosti. Aktuálně je týdenní poslechovost 57 tisíc, denně 26 tisíc. Ještě před 5 lety však týdně ladilo rádio 86 tisíc, resp. 37 tisíc. Co vidíte jako příčinu poklesu? A jaké ambice máte z hlediska poslechovosti?

Nedokážu říct přesně, jaké bylo Radio Zlín před pěti lety, protože v té době jsem řídil program Radia Čas, ale určitě se na těch číslech podepsalo i časté střídání programových ředitelů. Každý z nich přicházel s vlastní koncepcí, kterou pak implementoval na předchozí nastavení. Nakonec vznikl takový kočkopes, který se ani sám v sobě nevyznal. Dobře to ilustroval třeba obal stanice. Ve vysílání se mísily jingly z různých období od 90. let po současnost. Mohli jste slyšet celou řadu historických i novějších staničních claimů.

Troufám si říct, že mě pokaždé při cestě do Zlína překvapil v autě nějaký další. Po svém příchodu jsem za minulostí udělal tlustou čáru a začal Radio Zlín formátovat od základů znovu. Ustálila se hudba, máme novou grafiku a jasný brand slogan, který se nesnaží o skryté významy, ale na první dobrou říká, že hrajeme hity. Víc nebylo potřeba dodávat, protože regionálně jsme ukotveni už samotným názvem rádia.

RadioTV: V září spouštíte koncept Férové kavárny. Proč vzniknul tento koncept a jak dlouho bude trvat?

Stejně jako v programu jsme potřebovali nutně repositioning i v promu. Nově plánujeme všechny eventy s ohledem na naší cílovou skupinu. Snídaně v ulicích je osvědčený koncept, který jsme posunuli zase o kousek dál. Spojili jsme se s prodejcem fair trade kávy, pekárnou a regionálním Deníkem a nabídli jsme pracujícím a studentům, kteří se chystali do procesu, zážitek, který jim zpříjemnil a provoněl celý den. Za sebou máme úspěšný pilotní projekt. Začátkem října se s Férovou kavárnou rozjedeme i do dalších měst regionu.

Zábava by měla tvořit po muzice druhou nejsilnější složku programu

RadioTV: Od 1. listopadu by mělo ve Zlíně začít vysílat samostatně regionální studio Českého rozhlasu Zlín. Ačkoli cílové skupiny obou rádií jsou rozdílné, bude se jednat o větší konkurenci. Jak myslíte, že ovlivní novinka situaci ve zlínském éteru?

Konkrétně Radio Zlín ovlivní, spíše než nové studio ČRo, zaniklé studio Kiss Publikum. Doufám, že se tato změna odrazí na číslech pozitivně. Nejenom vůči ČRo, ale i vůči F1 a Impulsu jsme hudebně uhnuli k výrazně mladšímu formátu, takže jsme si vytvořili takovou přirozenou bariéru.

RadioTV: Když dosáhlo dospělosti, přistoupilo k výrazné změně programu – nabídlo například více zpravodajství a publicistiky v kraji. Tímto krokem tehdy chtělo kompenzovat absenci veřejnoprávního rozhlasu. Jak se změní fungování redakce zpravodajství? Plánujete posílit informační prvky programu?

Z mého pohledu to bylo jedno z těch nešťastných rozhodnutí, které jsem už tehdy nechápal. Dodnes vnímám jako odstrašující případ snahu vysílat na hudebním rádiu sedmiminutové zprávy v sedm večer a podobné šílenosti. Nemáme ambice budovat zpravodajské nebo publicistické rádio. My hrajeme hity a přinášíme informace z regionu. Zapracovali jsme na tom, abychom je zatraktivnili a hlavně zpřehlednili. Infoservis našel své místo v časech, kde ho posluchači čekají a neplave volně v programu v nelogických slotech.

RadioTV: V aktuálním programu Radia Zlín chybí rubriky či pořady věnované zábavě. V minulosti nabízelo rubriky s Láďou Mikulíkem, BíBí, dvouhodinový pořad Odpolední trolejbus. Plánujete posílit i zábavnou složku Rádia Zlín?

To je pravda. Zábava by měla tvořit po muzice druhou nejsilnější složku programu. V současnosti ladíme rozpracované formáty. I když máme hotové některé projekty, nemůžeme je pustit do vysílání, protože k nim ještě hledáme ty správné hlasy, které jim vdechnou život. Zatím vysíláme vybrané rubriky, které se natáčely i před změnou. Lehce se změní jejich náplň, forma a většinou i název. Do ranního vysílání přibude i pravidelná soutěž o peníze.

Náš playlist stojí na aktuálních hitech – doplnili jsme je o nejsilnější miléniovky a hity z 90. let

RadioTV: Stěžejní složkou vysílání Rádia Zlín je jednoznačně hudba. Nově zdůrazňujete sloganem „Hrajeme hity“, že posluchači mohou očekávat prověřenou hudbu. Jaké změny se udály v playlistu? Jaké skladby například uslyšíme nově, resp. které už své místo nebudou mít?

Především přestaly experimenty s hudbou, stáhli jsme počet aktivně rotovaných songů a oddělili zrna od plev. Náš playlist stojí na aktuálních hitech, které jsme doplnili o nejsilnější miléniovky a goldové hity převážně z 90. let. Současný formát je takový předstupeň toho co chystáme. V říjnu nastupuje nový hudební dramaturg a v průběhu příštího roku nás čekají finální korekce. Nepůjde už ale o nijak dramatické zásahy.

RadioTV: Na hudbu se váže hudební speciál Comeback do devadesátek. Plánujete do programu další hudební speciály?

Comeback do devadesátek vnímáme jako povinnost, chceme-li oslovovat třicátníky. Další hudební speciály nejsou momentálně na pořadu dne. Radio Zlín prošlo poslední dobou velkými změnami, takže musíme zůstat stálí a čitelní, aby si nás mohli posluchači zařadit a vědět, co od nás můžou čekat.

RadioTV: Rádio Zlín je regionální rádio, nabízí se tedy otázka, zda plánujete podporovat regionální kapely. Existují nějaké plány také v této oblasti?

V minulosti běžel ve vysílání pořad Bigbítiště, kde jsme dávali prostor kapelám z regionu. V původní podobě ale musel skončit, protože kolidoval s vyprofilovaným playlistem. Pořad se ale do vysílání vrátí v nové podobě a s novým názvem, protože z pohledu regionálního rádia, které se hrdě hlásí ke Zlínskému kraji, cítíme povinnost objevovat a podporovat místní talenty.

Máme otevřená výběrová řízení a stále hledáme talenty

RadioTV: Avizoval jste moderátorské obměny. Letos v létě posílila dopolední pásmo moderátorka Juli. Jaké jsou ohlasy na její moderaci?

V drtivé většině jsou pozitivní. Juli přinesla do vysílání tolik potřebný svěží vítr. Často lidi překvapuje a ráda ve vysílání experimentuje, takže občas zažívám horké chvilky. :-) Naštěstí, i ona dobře ví, že chceme rádio vrátit zpět na vrchol, a já jsem otevřený všem dobrým podnětům. Potřebu všech změn si uvědomuje i jednatelka rádia Petra Volfová a celému týmu je velkou oporou. Bez jejího svolení by se žádná z těch novinek nerealizovala.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Poslechněte si nový zvukový obal Rádia Zlín

Jedna z nejstarších rozhlasových stanic působících v regionech Rádio Zlín má nový zvukový obal. Identifikuje se novým sloganem Hrajeme hity. Nová zvuková grafika je součástí výraznějších programových změn.

....

RadioTV: Můžete uvést, kdo případně dále posílí moderátorský tým?

Tady jsme teprve na začátku. Máme otevřená výběrová řízení a stále hledáme talenty, kteří se chtějí stát součástí Radia Zlín. Je to výzva i pro čtenáře našeho rozhovoru. Máte-li chuť pracovat s námi, ozvěte se.

RadioTV: Je možné, že uslyšíme na vlnách Radia Zlín i Váš hlas?

Pokud jde o mé působení ve vysílání Radia Zlín, nikdy neříkám nikdy, ale spíš by se jednalo jen o nějaké nouzové záskoky. Důvěřuju svým kolegům.

RadioTV: Proč by si lidé měli naladit právě Radio Zlín a ne konkurenční stanici? Na co byste aktuálně nalákal posluchače?

Protože je to rádio, které odolalo všem změnám v rádiovém byznysu. Pořád vysílá z Mladcové s výhledem na celý Zlín. Je tady doma, stejně jako lidé, kteří ho tvoří. Známe to tady. Takovou výhodu drtivá většina konkurentů nemá. Jsme s lidmi přímo v ulicích, potkáváme se na nejlepších akcích v regionu a pevně věřím, že ještě dlouho budeme.

Autor článku:

Komentáře (1)

  1. Benny

    Rádio Zlín již dlouho potřebovalo změnu. Zvukový obal je pěkný, naprostý souhlas s názorem uvedeným v článku „Ve vysílání se mísily jingly z různých období od 90. let po současnost. Mohli jste slyšet celou řadu historických i novějších staničních claimů. Troufám si říct, že mě pokaždé při cestě do Zlína překvapil v autě nějaký další.“ Je logické, že regionální rádia reagují na ukončení regionálního vysílání rádií Kiss, kdy důvodem ukončení činnosti údajně bylo nedostatek kvalitních moderátorů a vysoké náklady na provoz. Rádio Zlín má jako regionální rádio velký potenciál, oproti celoplošným rádiím – Kiss se sice snaží určitým způsobem zachovat regionalitu, ale regionální zprávy vysílané z Prahy, všichni cítí, že to není ono. Doufám, že se podaří přijmout kvalitní moderátory, např. i ze zrušeného Kiss. Myslím, že Igora Doležala je škoda, že nikde nevysílá, byl to hodně dobrý moderátor. Co se týče hudby, zde jsem sice určitý posun zaznamenal, ale jen nepatrný. Stále se jedná, alespoň pro mě, o nudný středový pop, proložený hity z 90 let, který je slyšet prakticky všude (tak dnes hraje také přeformátovaný Kiss). V tomto ohledu by to chtělo více zapracovat a hrát více energickou hudbu.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .